Problemy związane z podniesieniem cen prądu mogą zostać przynajmniej częściowo rozwiązane, jeśli branża kolejowa będzie kontynuować wysiłki związane z nurtem ekologicznym – ocenia PKP Energetyka. W krótkim horyzoncie czasowym pomóc może choćby eco-driving, w dłuższym – zmiana źródeł energii na odnawialne.
Polscy przewoźnicy kolejowi coraz głośniej mówią o problemach, jakie wynikają ze wzrostu cen energii elektrycznej na rynku. Choćby
PKP Intercity oczekuje od państwa zwiększenia dotacji do uruchamianych przez siebie kursów właśnie z powodu wzrostu kosztów związanych z zakupem prądu. O dużej dynamice cen mówi także PKP Energetyka, główny dostawca energii dla branży.
Branża realizuje program Zielona Kolej
– Wspólnie z klientami staramy się aktywnie szukać rozwiązań – mówi Katarzyna Koper, dyrektor Biura Relacji Zewnętrznych PKP Energetyka. Wskazuje tu na trzy czynniki, które w jej opinii zmniejszają ryzyko cenowe zarówno po stronie zamawiającego, jak i dostawcy: mają być to długość okresu obowiązywania umowy, rodzaj zamawianej energii (konwencjonalna bądź pochodząca ze źródeł odnawialnych) oraz optymalizacja jej zużycia. Tłumaczy, że im dłuższy jest kontrakt, tym dostawca ma większą możliwość zarządzania ryzykiem związanym z dynamiką cen na hurtowym rynku energii. To z kolei przekłada się na lepsze warunki cenowe dla odbiorcy.
Przypomina też, że branża kolejowa rozpoczęła realizację programu Zielona Kolej. – Jego celem jest zmiana miksu konsumpcji energii ze źródeł konwencjonalnych na tę z OZE – mówi nasza rozmówczyni. – Taka zmiana spowoduje ograniczenie presji ekonomicznej wywołanej wzrostem cen surowców niezbędnych do wytworzenia energii konwencjonalnej – ocenia.
Ważne oszczędności energii
Przewoźnicy coraz częściej stosują też zasady tzw. eco-drivingu czy rekuperację (zwrotu energii do sieci trakcyjnej w czasie hamowania pociągu). – To realne działania, które tylko w ubiegłym roku przyniosły branży 13,6 gigawatogodzin oszczędności – szacuje przedstawicielka PKP Energetyka. Dodaje, że w ostatnich latach branża kolejowa podjęła bardzo duże wysiłki w kierunku zwiększenia swojej efektywności energetycznej.
Jak dodaje, to w dużej mierze efekt działań Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, które odpowiada m.in. za program Zielona Kolej – jego założenia mówią o docelowo stuprocentowym udziale energii ze źródeł odnawialnych w miksie energetycznym branży. – Warto zauważyć, że w styczniu ŁKA została pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który
podpisał kontrakt gwarantujący określony wolumen dostaw energii pochodzącej z OZE.